Cyklogrobbing na skraj Kampinosu

Sobota, 11 kwietnia 2015 · dodano: 17.04.2015 | Komentarze 13

Z wiatrem jedzie się dobrze... potem będzie trzeba będzie wrócić pod wiatr, ale to będzie później, no i wiatr ma nieco zelżeć.

Na początek kwatera z 1939 w Zaborowie.

I pałac tamże

A przy pałacu kwitnie ziarnopłon wiosenny i fiołki

Kapliczka przed kościołem... a właściwie pomnik... a właściwie jedno i drugie. Pomnik jest z międzywojnia postawiony z inicjatywy miejscowego nauczyciela:
 "Wraz z dziećmi szkolnymi usypał na placu przy kościele kopiec, na którym ustawiono ufundowany przez Kujawskiego postument z orłem i okolicznościową tablicą. Na postumencie stanęła figura Matki Boskiej ufundowana przez właścicieli wsi Zaborów i Zaborówek, Zofię Goldstand i Gabryjela Wodzińskiego" (źródło)

Obeccnie jest na nim nowa tablica, pierwsza część napisu wygląda na powtórzenie napisu z pierwotnej tabliczki.

Myk na cmentarz z II wojny w lesie pod Zaborowem, a przy okazji rozwałka.

Jedziemy dalej - kapliczka w Mariewie... policz Maryjki w kadrze :-)

Tutaj też głosują na plac zabaw, ale nie napisali gdzie.

Borzęcin Duży - hmmm, jakie wydarzenia miały miejsce w 9, oraz w 944 roku?

Wizyta na cmentarzu - kwatera wojenna w Borzęcinie, po prawej z 1939, po lewej z kolejnych lat II wojny.

Obok jest kilka grobów indywidualnych żołnierzy i cywili, którzy zginęli we wrześniu 1939. Na jednym z nich od mojej ostatniej wizyty tutaj, przybyła tabliczka.

Dzisiejsza wizyta związana jest ze skrzynką, która jest obok w ruderce.

Czym chata bogata... gośc w dom, Maryjka i flaszki na stół.

A w dalszej drodze... dużo radości ;-)

Pomnik w Brwinowie, też z 1930. Wstawiam zdjęcia kilku tabliczek, z przodu jest jeszcze podobizna Piłsudskiego, ale była w cieniu i pod silne wiosenne Słońce

Kategoria >100, mazowieckie

| 21:42 wtorek, 21 kwietnia 2015 | linkuj A wracając do powstania.... tutaj jest "Plan'''' pristupa goroda Varšavy 1831.go goda."
Gość wariag | 16:40 niedziela, 19 kwietnia 2015 | linkuj Kiedyś czytałem pamiętnik gimnazjalisty, który przed wojną był w Drużynach Podhalańskich wcielonych w sierpniu 1914 do Legionów Piłsudskiego. Pobór odbywał się w Czarnym Dunajcu. Oficer Legionów pyta górala "A wy dlaczego chcecie wstąpić do legionów góralu? Chcecie walczyć o wolną Polskę?" Ten odpowiada "E dy panocku jo tam nie wim cy o jakomsik Polske ino zek słysoł w tyk legijonak mniej cłeka ganiajom niz w tyk ałstryjackik cwancygierak". Cwancygiery - to 20 pp z Krakowa, gdzie wcielano górali zwłaszcza podczas mobilizacji.
| 16:04 niedziela, 19 kwietnia 2015 | linkuj No tak, jak kto zginął w Legionach (czy austriackich, czy też rosyjskich) to faktycznie łatwiej by było argumentować że walczył w wolność... trudniej jak był w armii rosyjskiej.

Sprawa napisu jest dyskusyjna, długo by można na ten temat dyskutować i każdy pewnie miałby trochę racji ;-)
| 14:41 sobota, 18 kwietnia 2015 | linkuj Skoro już Wikipedia została przywołana - w roku 9 (n.e.) Rzymianie dostali niezłego łupnia w Lesie Teutoburskim. Inne wydarzenia: http://pl.wikipedia.org/wiki/9
Co do roku 944 - to tylko data 16 grudnia ma jakieś znaczenie - ale to Sekret Mnicha ;)
Gość wariag | 14:06 sobota, 18 kwietnia 2015 | linkuj Pewnie jakiś apologeta tzw "czynu legionowego" by się z Tobą pospierał argumentując, że leguńska brać walczyła jednak o wolność Polski (vide krzyż na Pantyrze "...dla ciebie Polsko i dla twej chwały"), ale ja sobie odpuszczę ;)
| 12:42 sobota, 18 kwietnia 2015 | linkuj Ale sam przyznasz, że to dosyć pokrętne wytłumaczenie ;-) Tak czy inaczej stwierdzenie nieprecyzyjne i dyskusyjne, ale na tablicy ładnie brzmi... 1914-1920... biorąc pod uwagę żw w Polsce wojna nie skończyła się w 1918, tyle że zmieniła charakter, te pierwsze 4 lata można potraktować jako wstęp do odzyskania niepodległości ;-)
Gość wariag | 20:07 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj No niby można powątpiewać ale zważywszy na te przeróżne manifesty, obiecanki-cacanki zaborców, a wszystko po to aby pozyskać armatnie mięso, to o jakąś tam wolność walczyli. I niekoniecznie o wolność Najjaśniejszej Rzplitej. Ci na tablicy (polegli w 1914) pewnie walczyli o wolność od Giermanciew i Awstrijciew ;)
| 19:40 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj W Wikipedii (zarówno polskiej jak i rosyjskiej) podają obie nazwy :-) A faktycznie orzełek znajduje się wlaśnie nad tą tabliczką.

Co do treści, to można podać w wątpliwość, czy ci polegli już w 1914 walczyli o wolność
Gość wariag | 19:11 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj Schowała się chyba za wstydu za to "Powstanie Narodu Polskiego" bo akurat to w 1830-31 zdecydowanie nie cały naród obejmowało, raczej jego cząstkę ze wskazaniem na wojsko. Rosjanie chyba trafnie określali go od początku jako "wojnę polsko-rosyjską" w odróżnieniu od 1863-64, które to powstanie zwano "buntem".
| 18:49 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj Wydaje mi się, że był uszkodzony, tam widać taką szczelinę-pękniecie... mam wrażenie że ogon był odłamany i dosztukowany.

Aha, orzeł jest w koronie, ale ta schowała się w cieniu :-)
Gość wariag | 18:42 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj Ale on może nie ma uszkodzonego ogona tylko po prostu taki dizajn ?
| 17:43 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj Zgadza się :-) W sumie są cztery figurki (taki trochę Światowid) + cztery chorągiewki na rogach i jedna nieco inna na furtce.

Tak, orzełki na tej wycieczce dopisały. W Brwinowie jest na pomniku drugi i to chyba z nieuszkodzonym ogonem, ale w głębokim cieniu.
Gość wariag | 17:31 piątek, 17 kwietnia 2015 | linkuj Maryjki są 3 a orzełek piastowski po byku :) ... choć ten z Brwinowa też niczego sobie.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa cjree