avatar Miejsce robienia kawy do termosu: Żyrardów. Od 2009 nakręciłem 108781.00 km z czego 15566.35 wertepami i wyszła mi mordercza średnia 16.91 km/h

Łodziowanie po Puszczy Bolimowskiej

Bunkier w Rawce

Ćwiczenia Straży Pożarnej

wariag1958
| 14:08 piątek, 22 kwietnia 2011 | linkuj Gdyby Cię ten temat interesował to w 1997 przesłałem do Izby Historii Skierniewic (Plac Floriana 4) maszynopisy 2ch opracowań. Pierwsze dotyczyło oficerów związanych ze Skierniewicami w okresie międzywojennym. Drugie - kampanii wrześniowej pułków skierniewickich tj 18pp i 26 pal. W tym drugim jest spis poległych żołnierzy tych pułków (wg mojej wiedzy w tamtym okresie prawie kompletny). Sądzę, że gdybyś był zainteresowany tematem chyba nie byłoby przeszkód aby Ci te prace wypożyczono do przejrzenia. W razie czego możesz się powołać na mnie jako autora.
| 06:56 środa, 20 kwietnia 2011 | linkuj Dzieki za wskazówki, będę musiał poszperać. Temat mnie zainteresował, bo zawsze to miło dowiedzieć się czegoś nowego o swojej okolicy i to jeszcze czegoś co mało kto zna... tak jak pewnej wiosny tropiłem cmentarzyki nad Rawką.
wariag1958 | 05:36 środa, 20 kwietnia 2011 | linkuj W Lipcach Reymontowskich jest niewielkie muzeum czynu zbrojnego z ekspozycją poswięconą kampanii wrześniowej. W Sochaczewie też - muzeum bitwy pod Bzurą. W obu można znależć co nieco o pułkach z dywizji skierniewickiej (26 DP). Jeżeli te fortyfikacje pochodzą sprzed II wojny to zapewne musiał je przede wszystkim zaprojektować 26 batalion saperów ze Skierniewic. Może tam coś znajdziesz?
wariag1958
| 18:18 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj W 26 pal służył jako oficer rezerwy Paweł Wiktorski. Przed laty czytałem jego książkę, tytułu nie pamiętam, ale był tam rozdział "Rawka-rzeka beztroska". Bylo tam sporo informacji o okresie mobilizacji pulku w 1939. Próbowałem ponownie wypożyczyć tę książke w bibliotece, ale niestety została skasowana (ponoć zgodnie z planem). Może Ciebie uda sie ją gdzieś znaleźć. A co do Pustki przypomnialem sobie, że rozplenił się tam barwinek, były jeszcze resztki tarasików, murków i ławek kamiennych. Gdyby nie został zdewastowany to chyba zdeklasowałby Rotundę. Jak bedę surfowal po rosyjskich portalach militarnych to zwróce uwagę czy nie ma coś na temat fortyfikacji nad Rawką. Na razie na nic takiego się nie natknałem. Dla mnie najciekawsza dotąd wiadomością była ta o eskadrze statkow powietrznych Ilia Muromiec w Jabłonnej w czasie I wojny. Coś mi się zdaje że tu idzie o Legionowo, bo w tych czasach nazwa ta przecież nie mogla funkcjonować.
| 15:47 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj Fakt, tutaj okręg Galicja Zachodnia jest pod tym wzgledem niedościgniony. A ja mam w domu współczesną cegiełke na odbudowę cmentarza na Rotundzie będącą wzorowaną na takiej pocztówce.

Taki gong z butli po chlorze jest w Bolimowie :-) O, na przykład tutaj mam jego djecie: http://tomi.blox.pl/2007/09/Ostatnia-wrzesniowa-wycieczka.html

W sumie temat tego fortyfikowania okolic Rawki jest ciekawy... jakbyś znalazł jeszcze jakieś informacje, to ja jestem bardzo ciekaw. W sumie jakby wyrysować łuk na wschód od Skierniewic od Kamiona do Mokrej Lewej, to idealnie przy stacji Rawka przechodzi, więc może coś jest na rzeczy.

Mam jeszcze sporo zdjęć z cmentarza Pustki, przy okacji gdzieś wgram i dam linka.
wariag1958
| 15:03 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj PS. To zdjęcie ze Skierek jest z bombą i napisem LOPP )?) - Liga Obrony Powietrznej.... a nie z butlą po gazie. Coś mi się pokręciło:-)
| 14:39 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj Cmentarze ciekawe, choć widać tu pruską ascezę. Austriacy mieli specjalny wydział grobownictwa, a w nim najwybitniejszych artystów i architektów. No i tworzyli cacka, o ktorych nawet Hasek napisał co nieco w "Szwejku" (jak na dworcu w Budapeszcie wręczano żołnierzom zamiast sera widokowkę cmentarza wojskowego w Siedlisku). Ten napis "szeregowiec" rzeczywiście tajemniczy choć do regimetów grenadierów brano chętnie wielkopolan. Tylko to nazwisko Gordau? Raczej typowo pruskie... Gong pożarowy wykonany z butli znajdowal sie też przed wojną w Skierkach. Widziałem nawet jego zdjęcie na necie, jak znajdę postaram sie wrzucic na blip. Wielkie dzieki za pokazanie mi takich ciekawych miejsc...
| 14:25 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj Co do bunkra to niestety w listach p. Domańskiego znalazłem tylko fragment, że od marca do lipca 1939 wykonywali wraz z 18 pp jakieś prace fortyfikacyjne nad Rawką, w okolicach kamiona i Mokrej Lewej. Ale wiem że wiosną i latem 1939 budowano naprędce bunkry m.in. pod Mławą gdzie walczyła 20 Dywizja Piechoty. Beton czasem nawet nie zdążył stężeć i pociski niemieckie przebijały je bez trudu. No ale skierniewickie pulki były już mobilizowane w marcu 1939 więc miały więcej czasu na solidne ufortyfikowanie się. A nie wiedzieli wtedy jeszcze że zostaną przerzuceni w rejon Żnina, myśleli że będą walczyć na znanym sobie terenie. No, ale to tylko taka moja pseudonaukowa hipoteza:-) Nie wygląda mi to na bunkier z I wojny w kazdym bądź razie.
wariag1958
| 14:01 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj Gontyna na pustkach miała ok 20 m wysokości, w środku były schodki wiodące na platforme obserwacyjną. Na Twoim zdjęciu widać wlaśnie jej podstawę, choć na oko mocno już "zredukowaną" (pewnie znowu kamienie poszly na podmurówki). Sprawdzałem na necie dane o tym cmentarzu ale nie znalazłem informacji o ogromnym krzyżu prawosławnym wykonanym z kamiennych ciosów (stał na kwaterze rosyjskiej). Była też kwatera wegierska-honvedów, a na niej obelisk z koroną św. Stefana. Oczywiście w 1981 wszystko było zarosnięte, krzyże połamane, a wiele z nich rzucone na stos gdzieś w kącie. To wszystko wyszukałem w swoich szpargałach, bo prowadzilem cos w rodzaju kroniki "wyprawy". Pamiętam, że koleżanka fotografowała te cmentarzyki, a zdjęcia przekazywalismu do UJ w Krakowie i do austriackiego Czarnego Krzyża. Skoro zatem kamienna baza gontyny rozpłynęła się prawie doszczętnie, to cóz mówić o drutach. W okolicy wtedy niemało budowano... Ale ta kwatera łącznościowców była z pewnością na Pustkach, nigdzie indziej.
| 07:23 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj A cmentarze z Bitwy pod Łodzią to objeżdżaliśmy z huannem (czyli tym tytułowym Łodzianinem :-)). Rok temu nawet w dokładnie tym samym składzie :-)
| 07:17 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj A odnośnie tych cmentarzy, widzę że mi się nie klikło i odpowiedź gdzieś w kosmos poleciała... one są bardziej z czasów wojny pozycyjnej nad Rawką i Bzurą. A pałac w Guzowie był szpitalem przyfrontowym i tam min. trafiali poparzeni chlorem po atakach gazowych, stąd tyle tam mogił i informacja o "zagazowanych" żołnierzach.

A ten ze skradzionymi tablicami (Joachimów-Mogiły) to właśnie tuż nad Rawką, moim zdaniem najpiękniejszy z okolicznych cmentarzy. Ale w latach 90. przeniesiono tu żołnierzy niemieckich z czasów II wojny światowej, których ekshumowano z Powązek - to właśnie stąd te tablice
| 06:59 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj A byłem na Wzgórzu Pustki i to ze dwa razy :-) Ostatnio dwa lata temu: http://meteor2017.bikestats.pl/207598,Pogorza-2.html Nawet nocowałem tam, a konkretnie w kamieniołomie z drugiej strony wzgórza, jeszcze coś w rodzaju schronów tam było...

A cmetarz jest w niezłym stanie, był porządkowany, remontoway, choć gontyny faktycznie nie ma. Jeśli była tam na samej górze cmentarza, to tam są tylko ruiny kamiennej podstawy.
wariag1958
| 17:55 poniedziałek, 18 kwietnia 2011 | linkuj To był cmentarz na górze Pustki w Łużnej nieopodal Gorlic. Projektowal go Dusan Jurkovic słynny architekt, twórca cmentarzu na Rotundzie. Gorąco polecam Pustki, chociaz nie wiem czy po 30 latach nie zdewastowano go do reszty. Pamiętam że okoliczna ludność nawet nagrobki z okolicznych cmentarzy wykorzystywała jako podmurówki domów. My jako Akademicki Oddział PTTK zainteresowaliśmy tą sprawą austriacki Czarny Krzyż i z tego co wiem wiele cmentarzyków zostało uratowanych. Na Pustkach stała podobna gontyna jak ta na Rotundzie ale ponoć splonęła ok 1985 (?) roku.
Bedę wdzięczny za zdjęcia wnętrza schronu bo podejrzewam, że być może to dzieło 26 pulku artylerii lekkiej ze Skierniewic. Znałem byłego oficera tego pułku por. Witolda Domańskiego, ktory pisal mi, że wukonywali przed wojna jakies prace fortyfikacyjne w tych okolicach (zwłaszcza w Kamionie).
| 15:51 poniedziałek, 18 kwietnia 2011 | linkuj Ciekawa historia z tymi kablami... a pamiętasz chociaż mniej więcej w którym rejonie to było?

Ten bunkier... hmm, w zasadzie to nie wiem z kiedy, ale ostatnio drzwi były uchylone, to mogę przesłać fotkę wnętrza.
wariag1958
| 15:22 poniedziałek, 18 kwietnia 2011 | linkuj A propos cmentarzy. Gdysmy na początku lat 80tych "odkrywali" cmentarze wojenne w Beskidzie Niskim (i nie tylko) natknelismy się na zarośniętą całkiem kwaterę żolnierzy łączności ck armii. Ich groby połaczone były kablami telefonicznymi. Byly na nich jeszcze slady izolacji. Wyglądało to tak jaby i po śmierci rozmawiali ze sobą. Niesamowity widok...
Ciekawi mnie ten bunkier. Czy to z czasów II wojny?

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa tkows