Rozpoczęcie sezonu bielinkowego

Piątek, 21 kwietnia 2023 · dodano: 24.04.2023 | Komentarze 2

Zrobiło się słonecznie i ciepło... nawet trochę za ciepło, to jest ten moment, kiedy już nie cieszę się ze słońca, tylko uciekam w cień. Za to pojawiły się kolejne motylki - do tej pory były te, które zimowały jako imago, natomiast teraz zaczynają latać te zimujące w postaci poczwarki, a konkretnie trafiły się trzy z rodziny bielinkowatych - bielinek rzepnik, zorzynek rzeżuchowiec i wietek, no i cały czas jest latolistek cytrynek.

Zorzynek rzeżuchowiec - samiec, bo samiczka nie ma tych pomarańczowych plam. Jest to typowo wiosenny motylek, bo wylęga się tylko jedno wiosenne pokolenie (inne z wymienionych bielinkowatych mają dwa-trzy pokolenia). W ogóle zorzynki żyją dosyć krótko i to zarówno motylki jak i gąsienice, większość życia spędzają pod postacią poczwarki - może to być nawet 10-11 miesięcy.

Wietek... może to być wietek gorczycznik lub wietek irlandzki, ale ich rozróżnienie bez mikroskopu jest praktycznie niemożliwe.

Bielinek bytomkowiec

Latolistek cytrynek - ten pierwszy to samiec z nieco zniszczonymi skrzydełkami. Jak ma złożone skrzydełka, to ciężko się zorientować w płci, ale w locie jest to łatwiejsze, bo ma intensywnie żółty wierzch skrzydełek.

Samiczka ma wierzch skrzydełek bladożółty i z daleka w locie może się wydawać wręcz biała, toteż może się mylić z bielinkami, które zresztą też nie są idealnie białe i mają żółtawy spód skrzydełek.

Jakiś modraszek z modraszkowatych, a w tle żaba

A skoro żaba, to... żaba

Z kręgowców jeszcze udało mi się uwiecznić jaszczurkę

Trafił się też martwy dinozaur ptasi, a konkretnie szpak. No... nie będę tu wrzucał zdjęć padliny, a choć nie jest to jakiś przyjemny widok, warto się czasem przyjrzeć co tak się kręci, bo można czasem trafić jakąś ciekawą nekrofaunę (to nie jest moje słowotwórstwo, taki termin faktycznie funkcjonuje).

Mi trafiły się dwa chrząszcze z rodziny omarlicowatych, a konkretnie ścierwiec i grabarz pospolity (łac. nicropforus), w tej rodzinie są też inne gatunki o tak wiele mówiących nazwach, jak na przykład padliniec pospolity.

O, będą małe ścierwiątka

Grabarz

Biegacz napotkany po drodze

Na mniszkach zwykle można coś spotkać - tutaj trafił się trzmiel

A na grabie takie coś

Trafiły się też dwie oleice. Ten samiec tak się na granatowo błyszczy, że obstawiam iż jest to oleica fioletowa

Łan ziarnopłonów wiosennych

I spra kępa łuskiewnika różowego

Ostatnie kwiaty i pierwsze dmuchawce podbiału pospolitego

Duże skupisko pędów płodnych skrzypu

No i ten cuś, co to nie wiem czy grzyb, czy śluzowiec, ale w tym roku spotkałem go już w czterech, czy pięciu miejscach

A to już na pewno grzybek