Żaby, żaby, żaby...

Piątek, 31 marca 2023 · dodano: 02.04.2023 | Komentarze 6

Tym razem nad Pisią kicało sporo żab

Trafił się też żuczek

I takie maleństwo

A poza tym szczyr już kwitnie, już poprzednio widziałem pojedynczy kwiatek szczyru, ale te kwiaty są tak niepozorne, że jednemu cieżko zrobić zdjęcie

Kolejny egzemplarz bluszczyku kurdybanku zakwitł

A do tego jasnota

A inne roślinki jak kwitły, tak kwitną, tylko w coraz większej ilości - zawilec żółty

Kępka zawilców gajowych

Ten ma aż osiem płatków

Kokorycze puste już się popodnosiły, ale patrząc na prognozy, zaraz znów pewnie klapną

Łuskiewnik różowy, któremu za tło robi zdrojówka rutewkowata

A na koniec ziarnopłon wiosenny, który jest całkiem ciekawą roślinką. Otóż w Polsce występują dwa podgatunki ziarnopłona - w większości jest to podgatunek tetraploidalny (czyli mający aż cztery zestawy chromosomów), natomiast w południu kraju w niektórych miejscach można spotkać podgatunek diploidalny (ma dwa zestawy chromosomów, tak jak my).

Podgatunek tetraploidalny wytwarza bardzo mało nasion, toteż rozmnaża się głównie wegetatywnie przy pomocy bulw korzeniowych i bulwek łodygowych (właśnie po tych bulwkach wytwarzanych w kącikach liści można poznać tetraploida, bo u diploida ponoć nie powstają). Podgatunek diploidalny zaś w większym stopniu rozmnaża się przy pomocy nasion.

Inną ciekawostką jest to, że ziarnopłon wiosenny jest gatunkiem inwazyjnym... ale nie u nas, tylko w Ameryce Północnej, Australii, Nowej Zelandii, Japonii.

A to kwiatek z najmniejszą liczbą płatków, jaką znalazłem

Zazwyczaj kwiatki mają 8-9 płatków, dużo jest też 10-płatkowych i sporo jeszcze 11-płatkowch. Więcej lub mniej trudno trafić, bo jest ich dosyć mały odsetek.

8 płatków

9 płatków

10 płatkó

11 płatków

Mój rekordzista -  płatków

| 23:23 niedziela, 2 kwietnia 2023 | linkuj @huann - obawiam się, że na kwiatku tej wielkości, to co najwyżej meszkę ;-) A więc myszkę szczerze, czy jakoś tak
| 23:22 niedziela, 2 kwietnia 2023 | linkuj @Trollking - no, jak się doczytać, to trochę gatunków inwazyjnych od nas jest... od nas, w sensie: gatunków europejskich występujących w Polsce :-)
| 23:15 niedziela, 2 kwietnia 2023 | linkuj Jakbyś kiedyś sfocił muszkę na szczyrze, to prawie tak, jakbyś zrobił zdjęcie myszki na szczurze ;)
| 23:01 niedziela, 2 kwietnia 2023 | linkuj Tak, na 99,9999999% trawna. Super sesja i zazdro :)

O, w końcu coś inwazyjnego od nas, co poszło w świat, a nie do nas. Prócz Polaków :)
| 22:32 niedziela, 2 kwietnia 2023 | linkuj @Marecki - Miałem duży wybór modeli ;-) Jako, że nie trafiłem na żadną niebieską, podejrzewam więc że są to raczej żaby trawne... no chyba że u nas nie nadszedł jeszcze czas na szaty godowe.
| 19:48 niedziela, 2 kwietnia 2023 | linkuj Fajna sesja z żabulami, ale tez gnojarz w niezłym zbliżeniu. W PN Ujście Warty ponoć teraz prym wiodą niebieskie żaby moczarowe.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa dnieo