po mieście

Poniedziałek, 6 lutego 2023 · dodano: 08.02.2023 | Komentarze 10

Rozwiązanie zagadki - są to łuski na skrzydłach motyla, a konkretnie na skrzydełku rusałki pawik. Widziane pod mikroskopem - niestety jakość jest słaba, ale tylko taki mam elektroniczny okular (przez okulary analogowe jakość jest o wiele lepsza).

Chitynowe łuski są przekształconymi włoskami i pokrywają skrzydła trochę jak dachówka -od tułowia do brzegu skrzydełka. W zależności od zawartego pigmentu, łuski mogą przybierać różne kolory (to trochę jak nasze włosy, tylko my mamy mniejszą paletę barw) i to ich układ odpowiada za kolory i wzory na skrzydłach motyli.

Obserwacje dotyczą tego skrzydełka - zaznaczyłem miejsca skąd pochodzą zdjęcia. Łuski układają się od fragmentu skrzydła łączącego się z tułowiem (z lewej u dołu), do prawej krawędzi - zdjęcia mikroskopowe nieco obrócone względem zdjęcia skrzydełka.

A - zdjęcia pochodzące z kilku miejsc rudego obszaru, widoczne żyłki

B - mała jasna plamka

C - miejsce w pawim oczku, gdzie zbiegają się łuski róznych kolorów

D - kolejne miejsce zbiegu kilku kolorów

E - skraj skrzydełka z włoskami na brzegu

Jak przygotuję opis, to wrzucę fotki spodu skrzydełka.

| 08:44 piątek, 10 lutego 2023 | linkuj @Rowerownik - O, brzmi ciekawie :-) Ja niestety na nią nie trafiłem.
Rowerownik | 23:13 czwartek, 9 lutego 2023 | linkuj Świetne! Przypomniała mi radziecka książka z dzieciństwa. Pomniejszony chyba przypadkiem człowiek przyczepiał do motyli listy z prośbą o ratunek i czekała aż ktoś je przeczyta...:)
| 19:35 czwartek, 9 lutego 2023 | linkuj O, już z czterema skrzydełkami Motyla Schrödingera jest niezły galimatias, zwłaszcza że pewnie każdym z osobna może ruszać, a nie tylko synchronicznie (kiedyś widziałem modraszka na kwiatku, który tak właśnie robił)... nie trzeba do tego już nawet mieszać czterech łap ;-)
| 23:48 środa, 8 lutego 2023 | linkuj W sumie to Kot Schroedingera jednocześnie powoduje i nie powoduje Efektu Motyla , gdy spada lub nie spada na cztery lub nie cztery łapy lub nie łapy.
| 23:34 środa, 8 lutego 2023 | linkuj @huann - coś w tym jest, biorąc pod uwagę, że w tamtym wpisie nie podałem odpowiedzi, więc tam zagadka nadal jest nierozwiązana :-)
| 23:32 środa, 8 lutego 2023 | linkuj @Trollking - no cóż, myślałem że będzie łatwiejsza, ale jak się siedzi w motylkach, to trudno ocenić obiektywnie poziom trudności ;-)
| 23:15 środa, 8 lutego 2023 | linkuj Cóż, zagadka była z poziomu level hard, jedynie Etymologia Motylkowska by dała radę! :)
| 22:43 środa, 8 lutego 2023 | linkuj Czyli to taka trochę zagadka Schrodingera: żeby rozwiązać zagadkę, trzeba ją rozwiązać, a pomiędzy dwoma już wpisanymi wpisami jest jednocześnie jeszcze nierozwiązaną i już rozwiązaną zagadką.
| 22:24 środa, 8 lutego 2023 | linkuj @huann - ale to trzeba by najpierw przewidzieć, że to nastąpi, a żeby to zrobić, to trzeba najpierw rozwiązać zagadkę ;-)
| 21:40 środa, 8 lutego 2023 | linkuj Acha.
Mogłem się w sumie domyślić, że chodzi o tzw. Efekt Motyla: zadanie zagadki w jednym wpisie powoduje jej rozwiązanie w innym ;)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa eczes