Maliny, kurki, jagody, robaczywe prawdziwki, brak świdośliwy

Sobota, 9 lipca 2022 · dodano: 19.07.2022 | Komentarze 8

Ponieważ zaczęły się maliny, pojechałem w inną część lasu, gdzie jest ich więcej, by trochę ich nazbierać.  Nie byłem przy nich pierwszy...

Ale trochę udało się zebrać

Tylko trzeba było wyeksmitować lokatorów i autostopowiczów

Chciałem też nazbierać śwodośliwy, ale okazało się że praktycznie jej nie ma... pojedyncze owoce i tylko jeden krzaczek gdzie było kilkanaście, może dwadzieścia sztuk. Rok i dwa lata temu gałęzie dosłownie się uginały od owoców, a teraz nic, widocznie warunki pogodowe były niekorzystne w czasie kwitnienia lub zawiązywania się owoców.

Potem pojechałem jeszcze w rejony jagodonośne, by nazbierać też trochę jagód.

Tu i tam trafiło się parę jagód

Znalazłem też dwa borowiki, ale oba kompletnie zarobaczywiałe.

Czubajka vel muchomor rdzawobrązowy

I inne grzyby

Kwiat korzeniówki pospolitej

A teraz motylki - ogończyk ostrokrzewowiec. Po raz pierwszy trafiłem na tego motylka.

Rusałka ceik - pokolenie letnie. Wydawała mi się jaśniejsza niż te spotykane wiosną (przynajmniej w realu, bo na zdjęciach odcień zależy od oświetlenia, obróbki itp.). I rzeczywiście, znalazłem informacje że tak jest, ale też musiałem poszperać by się dowiedzieć jak to dokładnie z tym motylkiem jest, bo początkowo znalezione informacje były dosyć niepełne - oto co udało mi się ustalić.

Otóż zimuje imago i motyl jest ciemniejszy. Potem wczesnym latem pojawia się kolejne pokolenie motyli i są one jaśniejsze, rozmnażają się i później pojawia się kolejne pokolenie motyli, które jest już ciemniejsze, zimuje i wiosną wylatuje. To jest jedna ścieżka rozwojowa, gdy gąsienice szybciej rosną i się przepoczwarzają... ale część gąsienic rozwija się wolniej i dorosłe motyle pojawiają się dopiero późnym latem, są ciemniejsze i zimują.

Mieniak tęczowiec, zdaje się że samiec, bo trochę się mienił, ale nie udało mi się tego utrwalić na zdjęciu. I tu muszę się przyznać, że zaliczyłem wtopę - przy ostatnim spotkaniu (w tym wpisie) błędnie opisałem motyla, że jest to mieniak tęczowiec, a to był mieniak strużnik... dopiero po kilku dniach się zorientowałem.

Na swoje usprawiedliwienie powiem, że opisywałem z pamięci bez szperania po atlasach, a to dlatego że kiedyś miałem spotkanie z mieniakiem tęczowcem i nie zauważyłem, albo nie pamiętałem że jest jeszcze drugi gatunek mieniaka. Teraz już wiem.

Piórolotek

Strzępotek perełkowiec

Przeplatka atalia

Przestrojnik trawnik - samiczka

Bielinki - chyba rzepniki

To też, ale motyl ma bardzo żółty spód skrzydełek.

A to bielinek kapustnik, samiec bo na wewnętrznej stronie skrzydełek nie ma plamek

Z motyli jeszcze gąsieniczka

Poza tym trafił się taki błyszczący chrząszcz

I jeszcze dwie błyszczące, kolorowe parki

I nieco mniej efektowna parka

| 07:57 sobota, 23 lipca 2022 | linkuj @lec - no niestety to nie jest rok na świdośliwę... przy czym na przyszłość, warto zacząć się rozglądać za nią na początku lipca, najwyżej trzeba będzie wrócić jak bardziej dojrzeje, bo ona szybko dojrzewa i opada, łatwo przegapić dobry moment.
| 07:55 sobota, 23 lipca 2022 | linkuj @huann - tak, to jedyne logiczne wyjaśnienie tych wyników wyszukiwania ;-)
lec | 18:25 czwartek, 21 lipca 2022 | linkuj czyli świdośliwy znowu nie nazbieram, w takim razie będzie nalewka z borówek...
| 20:48 środa, 20 lipca 2022 | linkuj Ciasto wyskoczyło, bo ja o tym wspomniałem, nie inaczej ;)

Emanuel był niezwykle, hmm... zniewieściały w sposobie bycia, choć w założeniu twórców miał być zapewne wzorem dżentelmena :)
| 19:53 środa, 20 lipca 2022 | linkuj @Trollking - jak już raz się zobaczy i zidentyfikuje mieniaka, to nie da się go nie rozpoznać drugi raz... tylko warto wiedzieć że mieniaki są dwa :-)

@huann - pamiętam z relacji z poprzednich lat, że generalnie tamte lasy są dosyć suche. A Makową Panienkę to ja bardzo słabo kojarzę, musiałem ją wyguglać by zobaczyć o co chodzi z tym motylem... przy czym musiałem uszczegółowić wyszukiwanie, bo najpierw jakieś ciasto mi wyskoczyło ;-)
| 15:44 środa, 20 lipca 2022 | linkuj Ja znam jednego motyla, kiedyś niezwykle popularnego, dziś występującego w nielicznych już kanałach: to czeski Motyl Emanuel, ten od Makowej Panienki!
| 21:42 wtorek, 19 lipca 2022 | linkuj Pomyłkę zdecydowanie wybaczam. Ja bym był szczęśliwy, gdybym w ogóle rozpoznał jakikolwiek mniej popularny gatunek motyla :)

Piękne plony!
| 21:09 wtorek, 19 lipca 2022 | linkuj W Jamboru susza niebywała, nawet śladu świeżych hub, a co dopiero jakichś normalnych, zjadliwych grzybów...

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa kalne